دما و رطوبت در سردخانه ها

دما و رطوبت در سردخانه ها

دما و رطوبت در سردخانه ها

دما و رطوبت در سردخانه ها

خنک کردن کالاها برای حفظ و نگهداری از آنها در دمای پایین سردخانه ها و یا یخچال های صنعتی اغلب می تواند برای شما مشکلاتی ایجاد نماید. زیرا رطوبت موجود در هوا باعث ایجاد یخ زدگی و تراکم می شود. این موضوع می تواند منجر به ایجاد مشکلات عملی در زمان کار و یا هزینه هایی برای شما بابت از بین رفتن کالاها گردد. شاید به جرات بتوان گفت دما و رطوبت در سردخانه ها جزو اساسی ترین ویژگی های یک سردخانه یا یخچال های صنعتی می باشند. زﯾﺮا ﻧﮕﻬﺪاری کالاها در دمای سرد، در اﺻﻞ ﮐﺎﻫﺶ درﺟﻪ ﺣﺮارت ‫کالاها در کمترین زﻣﺎن ﻣﻤﮑﻦ است. همچنین ﺛﺎﺑﺖ ﻧﮕﻪ داﺷﺘﻦ آن در دمای مناسب ﺗﻌﯿـﯿﻦ ﺷﺪه ﺑﺮای کالاهای ‫ﻣﺨﺘﻠﻒ متفاوت می باشد.‬‬‬‬

دما و رطوبت در سردخانه ها به چه عواملی بستگی دارد؟

دما و رطوبت در سردخانه ها به عواملی مختلفی بستگی دارند كه در این ميان می توان به مهمترین موارد آنها در زیر اشاره نمود:

  • نوع کالا و نحوه بسته بندی آنها
  • نحوه چیدمان و انبارش كالاها در سردخانه
  • سطح، نوع پنل، ابعاد و فضای سردخانه و همچنين چگونگی قرار گرفتن شبكه ‏ها
  • نحوه چگونگی تهويه سردخانه شامل مواردی چون سرعت و چگونگی جريان هوا در سردخانه، تغييرات هوا و …
  • اختلاف درجه حرارت سطح تبخير كننده و ميانگين حرارت واقعی فضای سردخانه
  • نحوه عايق بندی سردخانه

در نهایت می توان نتیجه گیری نمود، كه رطوبت در طول ساعات كار سیستم های تبرید متغير است.

ﮐﺎﻫﺶ درﺟﻪ ﺣﺮارت و ثابت نگه داشتن دما در ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ مواردی که در زیر به شرح آن خواهیم پرداخت، می گردد. که برای دستیابی به کیفیت مناسب محصول و جلوگیری از، هدر رفتن محصولات قابل توجه و تامل می باشد.

‫ثبات دما باعث می گردد ﺗﻨﻔﺲ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ ﻣﺤﺼﻮلات کاهش یابد. همچنین از چروکیدگی و ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﻓﺖ و رﻧﮓ آن پس از رسیده شدن محصول جلوگیری نماید.

همچنین ﻣﯿﺰان ﺗﺒﺨﯿﺮ آب باعث می گردد ﭘﮋﻣﺮدﮔﯽ ﻣﺤﺼﻮﻻت کمتر شده و ﺧﺴﺎرات ناشی از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﭙﮏﻫﺎ، ﻣﺨﻤﺮﻫﺎ و ﺑﺎﮐﺘﺮیﻫﺎ به کمترین مقدار برسد. همچنین رﺷﺪ و ﻧﻤﻮ ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ (ﻣﺜﻞ رﺷﺪ ﺟﻮاﻧﻪ در ﺳﯿﺐزﻣﯿﻨﯽ) ﺑﻪ ﻣﯿﺰان زﯾﺎدی ﮐﺎﻫﺶ میﯾﺎﺑﺪ.

سطوح مختلف رطوبت در انواع سردخانه ها

دمای سردخانه

سطوح مختلف رطوبت در انواع سردخانه ها تاثیر بسزایی در نگهداری محصولات دارد. اگر سطح رطوبت نامناسبی در سردخانه ها باشد، باعث شده تا مواد غذایی، میوه ها و سبزیجاتی که در داخل سردخانه نگهداری می گردد، آسیب ببینند. بنابراین، بسیار مهم است که شما با سطوح مختلف رطوبت در انواع سردخانه ها یا حتی یخچال های صنعتی آشنا باشید.

سردخانه های گل:

سردخانه هایی که گل ها را نگهداری می کنند نسبت به دیگر انواع سردخانه ها، سطح رطوبت بسیار بالاتری دارند. زیرا شما باید بتوانید از خشک شدن، پژمردگی و از بین رفتن گل ها جلوگیری کنید. شما می توانید در دمای 35 تا 45 درجه (فارنهایت) رطوبت را در 90 درصد یا بالاتر حفظ نمایید. برای تازه نگه داشتن گل ها به جریان هوای ملایمی نیز احتیاج است که باید در محاسبات سردخانه خود در نظر داشته باشید.

سردخانه گوشت و ماهی تازه:

هنگام نگهداری گوشت و ماهی تازه در سردخانه های صنعتی یا یخچال های تجاری، می بایست دما و رطوبت در سردخانه های مذکوربه صورت زیر باشد. تقریبا لازم است 85 تا 90 درصد رطوبت را در دمای 35 درجه (فارنهایت) را حفظ نمایید. میزان رطوبت بالاتر در سردخانه های پروتئینی از کاهش وزن گوشت هنگام بارگذاری در زمان انبارش جلوگیری می کند. در غیر این صورت، رطوبت بیش از حد می تواند باعث خرد شدن و از بین رفتن بافت گوشت ها گردد.

نوشیدنی ها:

هنگام نگهداری نوشیدنی ها، رطوبت را بین 60 تا 75 درصد در دمای 35 درجه نگه دارید. این امر به ویژه برای نوشیدنی هایی که درب چوب پنبه ای دارند بسیار مهم است. وقتی رطوبت خیلی کم است، چوب پنبه می تواند خشک شود. اما اگر رطوبت خیلی زیاد باشد، امکان ترک خوردن بالای چوب پنبه یا جمع شدن آن می باشد. این باعث شده نوشیدنی در معرض هوا قرار گرفته و در نهایت خراب شود. همچنین اگر محیط خیلی مرطوب باشد، چوب پنبه می تواند شروع به ایجاد کپک کند که مجدد باعث خراب شدن نوشیدنی نیز می شود.

میوه ها و سبزیجات:

دما و رطوبت در سردخانه های میوه ها و سبزیجات به شرح زیر است. میوه ها و سبزیجات را در سیستم های تبریدی که سطح رطوبت 60 تا 75 درصدی و در دمای 55 درجه فارنهایت داشته باشند را می توانید به درستی نگه داری نمایید. میزان متوسط رطوبت در این سردخانه ها از کوچک شدن میوه ها و سبزیجات جلوگیری می کند و برای مشتریان جذاب نیست. بیشتر مشتریان فروشگاه های مواد غذایی ظاهر محصول را با طراوت آن مرتبط می دانند. بنابراین حفظ این ظاهر بسیار مهم است. علاوه بر این، داشتن بیش از حد رطوبت می تواند باعث ایجاد کپک در میوه ها و سبزیجات شود.

اینها پیشنهادهای کلی است که برای آشنایی با انواع سردخانه و محصولات آنها در اختیار شما قرار گرفته است. اما به مانند همیشه، برای کسب اطلاعات بیشتر و رهنمودهای لازم جهت نصب و نگهداری انواع سردخانه های صنعتی، تیم فنی و مهندسی مانی برودت در خدمت شما خواهد بود.

سردخانه ها

مقالات مرتبط با سردخانه

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat