نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزرهای خانگی

نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزرهای خانگی

نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزرهای خانگی

نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزرهای خانگی

در صورت نگهداری صحیح مواد غذایی، غذاها ایمن می مانند و کیفیت، مواد مغذی و طعم خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند. توصیه تمامی کارشناسان مواد غذایی است که، غذاها را حتما در ظروف مناسب، در دمای مناسب و مدت زمان مناسب نگهداری کنید. نگهداری و ذخیره مناسب مواد غذایی خطر مسمومیت غذایی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. برای اینکه از مواد غذایی فاسد شدنی ایمن باشید، باید آنها را به مدت مناسب بسته بندی و ذخیره کنید. ما در این مقاله سعی داریم تا نحوه نگهداری مواد غذایی در داخل یخچال و فریزرهای خانگی را، از قبیل نگهداری گوشت تا انواع پنیرها، غذاهای مانده و … را بیان نماییم. مواد غذایی را دسته بندی نموده و برای نگهداشت و ذخیره سازی صحیح آنها راهکار مناسب ارائه دهیم. برای آشنایی با نحوه نگهداری شکلات ها در مقاله دیگری به آن پرداخته می شود.

نکات نگهداری مواد غذایی

ما با استفاده از این نکات که در زیر بیان شده است، اطمینان حاصل می نماییم که غذاها را با خیال راحت در یخچال نگهداری می کنید.

  • در ابتدا لازم است که یادآور شویم که یخچال خود را زیر 40 درجه فارنهایت قرار دهید. در این دما باکتری هایی که غذا را خراب می کنند به آرامی رشد می کنند.
  • در یخچال خود حتما از یک دماسنج استفاده نمایید. همچنین، زمان مراجعه و استفاده از یخچال خود را کوتاه نموده و گذاشتن و یا برداشتن مواد غذایی را سریع انجام دهید تا درب یخچال برای مدت طولانی باز نماند.
  • همه غذاها را به صورت بسته بندی شده یا در ظروف سرپوشیده نگهداری کنید. مواد غذایی را در بسته بندی فروشگاه خود نگهداری نمایید، مگر اینکه بسته بندی پاره شود. در صورت بسته بندی مجدد، اطمینان حاصل نمایید که ظروف نگهداری از مواد غذایی را به خوبی وکیوم کرده اید، تا از افت رطوبت و جذب بو جلوگیری شود.
  • غذاها را سریع در فضای خنک قرار دهید. غذاهای فاسدشدنی را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگه ندارید.
  • از اضافه بار یخچال یا فریزر خود پرهیز کنید. زیرا هوای سرد نیاز به فضای گردش دارد.
  • هفته ای یک بار یخچال را بازبینی کرده و تمیز نمایید. هر نوع غذای مشکوک را کنار بگذارید تا خطر مسمومیت غذایی را کاهش دهید. وقتی دچار تردید در مورد مواد غذایی هستید، از نگهداری آنها پرهیز کرده و آنها را دور بندازید.
  • اگر مواد غذایی کپک زده اند، آنها را درون کیسه قرار داده و دور بریزید تا هاگ کپک پخش نشود. ظرف غذای کپک زده و یخچال یا فریزر را تمیز کنید تا هاگ کپک به جا مانده پاک شود. مواردی را که ممکن است غذای کپک زده لمس کرده باشد بررسی کنید زیرا کپک به سرعت روی میوه ها و سبزیجات پخش می شود.
نحوه نگهداری مواد غذایی در فریزرهای خانگی

نحوه نگهداری مواد غذایی

گوشت، مرغ و ماهی

بسته های گوشت، مرغ و ماهی خام را در یک کیسه پلاستیکی، ظرف یا ظروف جداگانه در پایین ترین قفسه یخچال نگهداری کنید. زیرا پایین ترین قفسه معمولاً سردترین است. سعی کنید ظرف چند روز از گوشت، مرغ و ماهی تازه استفاده نموده و آنها را مصرف نمایید. در صورت نگهداری گوشت، مرغ یا ماهی برای بلند مدت حتما آن را داخل فریزر قرار دهید. اگر بوی نامطبوع، سطح چسبناک یا لزج یا شاید تغییر رنگ برای گوشت، مرغ یا ماهی ایجاد گردید، حتما آن را دور بندازید.

 

تخم مرغ

برای نگهداری تخم مرغ ها بهتر است آنها را در کارتن خود نگه دارید، نه در سینی تخم مرغ یا قفسه تخم مرغها در درب یخچال؛ زیرا با طراوت تر باقی می مانند. سعی نمایید طی سه تا پنج هفته از تخم مرغ های تازه استفاده کنید.

 

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات فاسدشدنی مانند توت، کاهو، قارچ و دیگر صیفی جات را در یخچال قرار دهید. قبل از استفاده حتما محصولات تازه را بشویید. پس از شستن تمام محصولات تازه را با دستمال کاغذی کاملاً خشک کنید. سپس برای نگهداری در یخچال در ظروف در بسته نگهداری کنید که به حفظ رطوبت کمک می کند. در صورت امکان، میوه ها را به طور جداگانه از سبزیجات و صیفی جات نگهداری کنید. زیرا میوه ها از خود گاز اتیلن ساطع کرده كه می تواند عمر نگهداری دیگر مواد را كاهش دهد. برای نگهداری میوه ها و سبزیجات برش خورده، پوست کنده یا پخته شده نیز از ظروف در بسته در یخچال استفاده کنید.

 

محصولات لبنی تازه

تمام محصولات لبنی را به سرعت فاسد شدنی هستند را در بخش انتهایی قفسه های یخچال قرار دهید زیرا در آن قسمت هوا سردتر است. دور مواد لبنی (مخصوصا انواع پنیرها) را سلفون پیچیده و خوب بپوشانید تا بوی یکدیگر را نگیرند. پس از باز کردن درب شیر، شیر مصرف شده را هرگز به ظرف اصلی خود برنگردانید زیرا می تواند به موجودات خارجی که باعث فساد و مسمومیت غذایی می شوند آلوده شوند.

 

غلات و مواد غذایی کنسرو شده

غلات را اگر به درستی در محفظه های بدون هوا (خلاء) نگهداری کنید، می توانید بطور کامل به مدت 1 تا 3 ماه در یک قفسه سرد و خشک یا 2 تا 6 ماه در فریزر نگهداری نمایید. بعد از باز شدن مواد غذایی کنسرو شده، بهتر است آنها را قبل از قرار دادن در یخچال به یک ظرف تمیز و در پوشیده منتقل کنید. در صورت نگهداری در ظروف در بسته می توانید غذاهای کنسروی باز شده را در یخچال به مدت طولانی تری نگهداری کنید، اما ممکن است عطر و طعم آن تحت تأثیر قرار گیرد.

 

نگهداری غذاهای مانده

دمای بین 40 درجه فارنهایت و 140 درجه فارنهایت، دمای پرخطر محسوب می شود. بهتر است غذاهای مانده را در چند ظرف کوچک و کم عمق ذخیره کنید. تا سریعتر خنک شوند و سریعاً آنها را در یخچال قرار دهید. توصیه می گردد باقیمانده مانده غذاها را با دقت در جلوی یخچال نگه دارید تا بتوانید آنها را بلافاصله ببینید. پس از چهار روز تمام غذاهای مانده را کنار بگذارید.

تا جایی که ممکن است هوا را از ظروف نگهداری خارج کنید تا غذاها مدت بیشتری تازه بماند. هرچه غذا را کمتر نگه دارید، بهتر است.

خنک کردن غذاها باعث می گردد تا رشد باکتری های بیماریزا را کند شوند. قرارگرفتن مواد غذایی بلافاصله و به طور مناسب در یخچال باعث می گردد تا خطر مسمومیت غذایی شما کاهش یابد. همیشه تاریخ مصرف مواد غذایی را بررسی نمایید و از مصرف مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته بپرهیزید.

در جدول زیر نحوه نگهداری مواد غذایی، زمان و دمای مناسب برای نگهداشت آنها را نشان می دهیم.

نگهداری مواد غذایی در یخچال

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (4)

  • وکیلی پاسخ

    زمان نگهداری در یخچال مفید بود

    1400-06-10 در 12:39 ب.ظ
  • یاوری پاسخ

    اطلاعات مهم و کارامدی که با استفاده درست سبک زندگی سالم رو به ارمغان میاره.

    1402-04-25 در 1:39 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat