سردخانه میوه و سبزیجات

سردخانه میوه و سبزیجات

سردخانه میوه و سبزیجات

سردخانه میوه و سبزیجات

جای تعجب نیست که هند بعد از چین در رتبه دوم تولید میوه و سبزیجات قرار دارد. طی سال‌های 2020-2021، هند 200.45 میلیون تن سبزیجات و 102.48 میلیون تن میوه تولید کرده است. تولید میوه و سبزیجات در واقع به دلیل شرایط کشاورزی-اقلیمی متنوع و بهبود شیوه های بسته بندی هر روزه در حال افزایش می باشد. با این حال، کمبود سردخانه میوه و سبزیجات، موانعی را برای دستیابی به ارزش واقعی تولید ایجاد می کند. در حال حاضر سردخانه ها بیشتر برای یک کالا مانند سیب، گل، سیب زمینی، پرتقال، انگور و غیره استفاده می شود. در نتیجه استفاده از ظرفیت واقعی سردخانه بسیار ضعیف می باشد.

با توجه به آنچه گفته شد، سردخانه های میوه و سبزیجات در افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات تغییر دهنده بازی می باشند. این موضوع در درجه اول به غلبه بر مشکلات حیاتی مانند نوسانات قیمت، اشباع بازار، قیمت های بالای بازاریابی و غیره کمک کرده است. در واقع، مزایای سردخانه میوه و سبزیجات فقط به این موارد محدود نمی شود. بنابراین، اجازه دهید در زیر عمیق تر این موضوع را بررسی نماییم.

 

نگهداری میوه و سبزیجات در سردخانه

هر سردخانه یک نیاز زیرساختی حیاتی برای میوه و سبزیجات و سایر کالاهای فاسد شدنی است. سردخانه با ارائه مزایایی هم به کشاورزان و هم برای مصرف کنندگان، به تثبیت قیمت های بازار و مدیریت توزیع از نظر تقاضا و زمان کمک می نماید. همچنین به کشاورزان کمک می کند تا برای میوه و سبزیجات و دیگر محصولات خود سرمایه گذاری کنند و بتوانند قیمت های قابل رقابتی را ارائه نمایند. بعلاوه، این بدان معناست که مصرف‌کنندگان نیز می توانند همزمان از عرضه ثابت میوه‌ و سبزیجات فاسد شدنی همراه با نوسانات قیمت کمتر برخوردار ‌شوند.

نگهداری میوه و سبزیجات در دمای سرد به جلوگیری از موارد زیر کمک می کند:

  • تغییر بافت و رنگ
  • پیری به دلیل رسیدن یا نرم شدن
  • تغییرات متابولیک و تولید گرما از تنفس
  • از دست دادن رطوبت
  • پژمرده شدن
  • زوال ناشی از باکتری ها، قارچ ها و مخمرها
دمای نگهداری میوه و سبزیجات در سردخانه

سردخانه میوه و سبزیجات: مزایایی برای تاجران و کشاورزان

در اینجا به برخی از مزایای کلیدی سردخانه میوه و سبزیجات اشاره می نماییم:

  • کاهش زوال و هدر رفتن میوه و سبزیجات

پس از برداشت محصولات، در هنگام تمیز کردن، قبل از پیش سرد سازی، حمل و نقل و نگهداری، میوه و سبزیجات باید با دقت نگهداری شوند تا از صدمه دیدن یا آسیب به پوست جلوگیری شود. زمانی که اقلام فاسدشدنی در شرایط مناسب نگهداری نشوند مستعد بیماری، عفونت، کم آبی، تنفس، کاهش وزن و ازبین رفتن هستند. سردخانه میوه و سبزیجات درجه حرارت و رطوبت مناسبی را برای محصولات فراهم می کند. به طوری که تغییرات شیمیایی و فیزیولوژیکی در آنها  پس از برداشت تحت کنترل باشد. همچنین ماندگاری میوه و سبزیجات را افزایش داده و بافت و طعم را تا رسیدن به بازار حفظ می نماید.

  • کاهش خطر مسمومیت غذایی

شرایط نگهداری نامناسب به معنای خطر بالای رشد میکروارگانیسم ها از جمله کپک، مخمر، باکتری و غیره است. چنین اقلام آلوده فاسد شدنی در هنگام مصرف می توانند به طور بالقوه مضر باشند.

درسردخانه ها دما را در سطوح پایین تر حفظ می کنند، بنابراین از رشد میکروب ها جلوگیری نموده و مواد فاسدشدنی را ایمن نگه می دارد.

  • قابلیت تنظیمات و ظرفیت سفارشی

اتاق های سردخانه از نظر ظرفیت و همچنین کنترل دما و رطوبت انعطاف پذیری دارند. این بدان معنی است که بر اساس نیاز و نوع محصول خود، می توانید از بین انواع سردخانه ها، سردخانه میوه و سبزیجات مناسب برای محصول خود انتخاب کنید. شما می توانید آن را در سطح انتخاب نوع سیستم تبرید، گردش هوا، سیستم قفسه بندی، ساخت مدولار، روشنایی، ظرفیت ذخیره سازی و موارد دیگر سفارشی و طراحی نمایید.

  • جابه جایی و نگهداری بیشتر

جابجایی و نگهداری مقادیر زیادی از کالاهای فاسد شدنی یک چالش است. اما زمانی که اقلام حساس به دما هستند این مهم دشوارتر می شود. به خصوص، در تنظیمات خرده فروشی، چنین اقلامی ممکن است فضای زیادی را اشغال کنند. علاوه بر این، استفاده از سیستم تبرید در فروشگاه‌های خرده‌فروشی گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و کارآمد در درازمدت نیست. به همین دلیل است که نگهداری از میوه و سبزیجات در سردخانه یک راه حل قابل اجرا و یک مرحله قبل از این می باشد که محصولات از طریق مغازه ها یا خرده فروشی ها به دست مشتریان نهایی برسند. همچنین به حفظ موجودی و افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات در شرایط نگهداری مناسب کمک می کند.

مزایای سردخانه میوه و سبزیجات
  • قابلیت پشتیبان گیری و دسترسی آسان

همیشه خطر قطع برق وجود دارد. به همین دلیل است که سردخانه‌ها به قابلیت‌های پشتیبان برق مجهز شده‌اند، تا اطمینان حاصل شود که شرایط ذخیره‌سازی بدون نقص باقی می‌مانند. علاوه بر این، از آنجایی که این سازه ها عایق هوا هستند، برای حفظ دمای خنک تر برای مدت طولانی مجهزتر می باشند. دسترسی آسان نیز یک مزیت دیگر سردخانه میوه و سبزیجات می باشد. با راه حل های مناسب قفسه بندی و سیستم های پالت، می توانید از فضا به خصوص در سردخانه های چند منظوره استفاده موثر داشته باشید. همچنین می توانید از قفسه های ذخیره سازی مستقل استفاده کنید که بسته به نیاز ذخیره سازی شما می توانند به داخل و خارج از سردخانه منتقل شوند.

  • مقرون به صرفه بودن

کشاورزان و بازرگانان در صورت فاسد شدن میوه و سبزیجات به دلیل شرایط نامناسب نگهداری با ضرر و زیان هنگفتی مواجه می شوند. ساخت سردخانه میوه و سبزیجات از این مشکل جلوگیری می کند. ماندگاری محصولات را افزایش داده و کیفیت، بافت و طعم را حفظ می کند. اطمینان حاصل می نماید که تولید کنندگان و بازرگانان حداکثر بازگشت سرمایه را در برداشت دریافت نمایند.

علاوه بر این، انتخاب سردخانه با سیستم های تبرید سازگار با محیط زیست و کم مصرف می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه در قبض انرژی و نگهداری کمک نماید.

  • لجستیک آسان

برای میوه ها و سبزیجات فاسد شدنی حساس به دما، لجستیک نقش مهمی ایفا می کند. قبل از حمل اقلام به توزیع کنندگان و مشتریان، مهم است که آنها در شرایط مناسب نگهداری شوند. علاوه بر این، کامیون‌های حمل محصولات، طول مسیر و مدت زمانی که برای محصول طی می‌کنند، می‌تواند بر کیفیت میوه و سبزیجات تأثیر بگذارد.

انواع سردخانه میوه و سبزیجات

انواع سردخانه میوه و سبزیجات

بر اساس نوع کالا، شرایط نگهداری و مدت زمان نگهداری، سردخانه میوه و سبزیجات می تواند از انواع زیر باشد.

  • سردخانه های چند کالایی یا سردخانه های چند منظوره

    از این سردخانه ها برای نگهداری انواع میوه و سبزیجات و محصولات تازه که نیاز به دما و شرایط نگهداری متفاوتی دارند استفاده می شود. این سردخانه های مدولار، سریع و آسان نصب می شوند. به علاوه، با راه حل های موثر قفسه بندی، می توانید فضای ذخیره سازی را به حداکثر برسانید.

  • چیلرها و سردخانه های Walk-in

    چیلرهای Walk-in (2 تا 8 درجه سانتی گراد) و سردخانه های (18- تا 20- درجه سانتی گراد) اتاق های سرد مدولار برای ذخیره سازی هستند.

  • چیلرها و سردخانه های مرحله‌ای

    چیلرها و سردخانه های مرحله‌ای، اتاق‌های سردخانه‌ای فشرده برای محصولات با عمر کوتاه و فاسد شدنی هستند.

  • حمل و نقل یخچالی (کامیون های ریفر)

    کامیون های ریفر در تدارکات زنجیره تامین سرد حیاتی هستند. کامیون‌های با دیواره‌های عایق‌دار که به‌طور موثر حمل‌ونقل در مسافت‌های طولانی مدت را پشتیبانی می‌کنند. آنها می‌توانند به حفظ دمای پایدار برای مدت طولانی‌تری کمک نمایند. همچنین کامیون های یوتکتیک دوستدار محیط زیست وجود دارند که نه تنها در مصرف انرژی کارآمد هستند، بلکه صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها دارند.

  • سردخانه های کنترل اتمسفر (CA) و اتمسفر اصلاح‌شده (MA)

    اتاق‌های CA و MA به نگهداری میوه‌ها، سبزیجات، غلات و سایر مواد غذایی از جمله میوه‌های خشک و ادویه‌ها کمک می‌کنند. این واحدها محیط گازی (O2, O2, N2 و اتان) را کنترل می کنند. بنابراین می توانید به طور موثری سرعت تنفس، رشد میکروبی و فساد یا قهوه ای شدن آنزیمی را کاهش دهید.

 

دمای نگهداری میوه و سبزیجات در سردخانه

دمای نگهداری میوه و سبزیجات در سردخانه متفاوت می باشد. بر اساس نوع محصول و مدت زمان مورد نظر برای نگهداری می توان دمای مناسب سردخانه میوه و سبزیجات را تنظیم نمود. معمولا در سردخانه های میوه و سبزیجات بالای صفر دما را بین صفر الی 4 درجه و در سردخانه های میوه و سبزیجات زیر صفر دما را حدود 12- درجه سانتی گراد تنظیم می نمایند.

رشد زیادی در بازار محصولات تازه از جمله میوه ها و سبزیجات وجود دارد. این امر نیاز به افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت های احداث سردخانه را تضمین می نماید. همچنین می تواند مزایای زیادی را برای کشاورزان، توزیع کنندگان و همچنین مصرف کنندگان ارائه نماید.

نگهداری میوه ها در سردخانه

مقالات مرتبط با نگهداری میوه ها در سردخانه

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat