پدیده هانتینگ شیر انبساط ترموستاتیک

پدیده هانتینگ شیر انبساط ترموستاتیک

پدیده هانتینگ شیر انبساط ترموستاتیک

پدیده هانتینگ شیر انبساط ترموستاتیک

پدیده هانتینگ در شیر انبساط ترموستاتیکی ایجاد شده و شیر متناوبا باز و بسته می شود. این عمل باعث بالا و پایین رفتن دما و فشار اواپراتور می شود. پدیده هانتینگ شدید باعث افت ظرفیت برودتی سیستم می شود، چون فشار اواپراتور کاهش یافته و لذا ظرفیت کمپرسور کم می شود. در اثر این پدیده احتمال برگشت مبرد مایع به کمپرسور زیاد است.

 

دلایل به وجود آمدن پدیده هانتینگ شیر انبساط ترموستاتیک (HUNTING)

یکی از دلایل بوجود آمدن پدیده هانتینگ شیر انبساط ترموستاتیک را می توان تاخیر زمانی عکس العمل شیر دانست. بدین معنی که مبردی که وارد اواپراتور می شود زمانی طول می کشد تا از اواپراتور خارج شود و لذا زمانی طول می کشد تا شیر عکس العمل جدید نشان دهد. این تاخیر زمانی ممکن است باعث باز و بسته شدن متناوب شیر شود. همچنین حباب حرارتی یک جرم مشخصی دارد و طبیعتا یک تاخیر زمانی دارد که این خود می تواند با تاخیر زمانی اواپراتور باعث تشدید این پدیده شود.

سرعت بالای مبرد در اواپراتور نیز می تواند باعث بوجود آمدن پدیده هانتینگ شیر انبساط ترموستاتیک (HUNTING) شود. مبرد مایع در این شرایط به صورت موج هایی که به SLUGS معروف است، حرکت می کند و به صورت مایع قسمتی از اواپراتور را پر کرده و از اواپراتور خارج می شود. در اثر خروج مایع از اواپراتور بالب حرارتی خنک شده و فرمان بسته شدن شیر را می دهد در نتیجه مبرد کمتری به اواپراتور وارد می شود.

پدیده هانتینگ شیر انبساط ترموستاتیک

روش های جلوگیری یا کاهش به وجود آمدن پدیده هانتینگ

هانتینگ (HUNTING) را می توان با اعمال زیر کاهش داد یا از بوجود آمدن آن جلوگیری نمود. روش های جلوگیری یا کاهش به وجود آمدن پدیده هانتینگ عبارتند از:

1) شیر مناسب با ظرفیت برودتی سیستم انتخاب کنید. اگر ظرفیت شیر بیشتر از ظرفیت سیستم باشد باعث تشدید هانتینگ می شود.

2) تنظیم شیر را تغییر دهید. معمولا سوپر هیت کمتر باعث افزایش هانتینگ می شود. (لازم به ذکر است این علت نمی تواند همیشه باشد.)

3) اکسپنشن ولو با بالب حرارتی مناسبی انتخاب کنید. بالب ها از نوع Cross- charged از ایجاد پدیده هانتینگ (HUNTING) جلوگیری می کنند.

روش های جلوگیری به وجود آمدن پدیده هانتینگ

4) اواپراتور را از لحاظ یکنواختی جریان هوا و مبرد طراحی کنید. پخش کن های روی اواپراتور باید به درستی طراحی و ساخته شوند.

5) سایز لوله مکش را بدرستی طراحی و نصب کنید.

6) محل نصب بالب حرارتی را به درستی انتخاب و بالب را محکم روی خط مکش ببندید.

7) محل نصب متعادل کننده خارجی را به درستی انتخاب کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (4)

  • الهام نمازی پاسخ

    مقاله بسیار خوبی بود . ممنونم از اطلاعات تخصصی در حوزه برودت که در اختیار دیگران قرار می دید. در ارتباط با شیر انبساط های الکترونیکی و نحوه کارکرد اونها هم ممنون می شم اطلاعاتی قرار بدید.

    1400-10-12 در 11:30 ق.ظ
    • گروه مانی برودت پاسخ

      خوشحالیم مقالات مورد توجه شما قرار گرفته است. حتما در آینده نزدیک در مورد شیر انبساط های الکترونیکی و نحوه کارکرد آن ها مقاله منتشر خواهیم کرد.

      1400-10-13 در 1:51 ب.ظ
  • وکیلی پاسخ

    یکی از مهمترین بخش سردخانه شیرانبساط است

    1400-10-19 در 10:53 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat