گلوب ولو چیست؟

گلوب ولو چیست؟

گلوب ولو چیست؟

گلوب ولوها

این شیر به دلیل شکل کروی و حالت بیرونی آن به اصطلاح گلوب ولو نامیده می‌شوند و در لوله‌کشی های صنعتی کاربرد فراوانی دارند. گلوب ولو ها برای عملکرد دستی و اتوماتیک مناسب هستند. برخلاف گیت ولو ها، گلوب ولو می تواند برای تنظیم جریان یا فشار و همچنین قطع کامل جریان استفاده شود. همچنین ممکن است گاهی اوقات به عنوان یک شیر کاهش فشار یا به عنوان یک شیر برگشت مورد استفاده قرار گیرد. در مقایسه با گیت ولو یا بال ولو (شیر توپی)، گلوب ولو در موقعیت کاملا باز افت فشار بسیار بیشتری دارد. این به این دلیل است که جریان سیال با عبور از شیر تغییر جهت می دهد گلوب ولوها معمولاً به صورت دستی کار می کنند. در زیر تصویر یک گلوب ولو معمولی نشان داده شده است.

گلوب ولو

اجزای گلوب ولو

گلوب ولوها از یک دیسک متحرک و یک سیت رینگ ثابت داخل بدنه کروی تشکیل شده اند. معمولا این شیرها به صورت خطی حرکت کرده و داخل آنها یک دیسک متحرک قرار دارد. این دیسک بر روی باز و بسته شدن شیر تاثیر گذار می باشد. گلوب ولو برای کاربردهایی که نیاز به تنظیم جریان دارند مناسب هستند. میزان بار قرار گرفته بر روی سیت را می توان به طور موثر توسط میله موجود در بدنه کنترل کرد. بنابراین این مهم ویژگی آب بندی خوبی به گلوب ولو می دهد.

اجزای گلوب ولو

عملکرد گلوب ولوها

گلوب ولو بدین گونه عمل می کند که تنظیم جریان را در خطوط لوله و اتصالات برقرار می نماید. با چرخاندن فلکه دستی، سرعت جریان سیال از طریق شیر را می توان به هر سطح دلخواه تنظیم کرد. داشتن نشیمنگاه سوپاپ به موازات خط جریان یکی از ویژگی های مهم گلوب ولو است. این ویژگی باعث می شود که سوپاپ کروی در هنگام کنترل جریان ورودی کارآمد باشد و همچنین باعث ایجاد حداقل فرسایش دیسک و سیت شیر گردد. با این حال، این پیکربندی s شکل، مقدار زیادی مقاومت در داخل شیر ایجاد می کند. طراحی بدنه دریچه کروی جریان سیال را مجبور می کند تا در درون خود شیر تغییر جهت دهد. این تغییر جهت باعث افت فشار و آشفتگی قابل توجهی می شود. بنابراین هنگامی که باید از مقاومت جریان و افت فشار اجتناب شود، گلوب ولو توصیه نمی شود.

مزایا و معایب گلوب ولوها

گلوب ولوها هم مانند شیرهای دیگر از جمله چک ولو، بال ولو، گیت ولو و… دارای مزایا و معایبی می باشند. مزایا و معایب گلوب ولوها عبارتند از:

مزایای گلوب ولو

  • سرعت قطع و وصل گلوب ولوها نسبت به گیت ولوها بالاتر می باشد.
  • قابلیت عالی در قطع و وصل جریال سیال و همچنین توانایی بالا در نگهداری جریان دارند.
  • به علت دسترسی راحت به دیسک و سیت گلوب ولوها تنظیم و تعمیرات آنها بسیار راحت می باشد.
  • گلوب ولوها برای باز و بسته شدن مکرر مناسب می باشند و میزان ساییدگی کمتری در دیسک و سیت شیر نسبت به مدل های مشابه دارند.

معایب گلوب ولو

  • وجود افت فشار به علت طراحی نوع ساختار s مانند گلوب ولو.
  • برای باز و بسته کردن و تغییر وضعیت شیر نیازمند نیروی زیاد می باشیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat