نگهداری انبه در سردخانه

نگهداری انبه در سردخانه

نگهداری انبه در سردخانه

نگهداری انبه در سردخانه

قدمت انبه به 4000 سال قبل از میلاد مسیح، بومی مناطق جنوبی هند و چین است. انبه در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری (بدون یخبندان) رشد کرده و به کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند فیلیپین، اندونزی، جاوه، تایلند، برمه، مالزی و سریلانکا برده شد. انبه یک میوه مهم اقتصادی است. اما با ماندگاری بسیار کوتاهی در حدود 4 تا 9 روز در محیط و بین 2 تا 3 هفته در سردخانه. افزایش ماندگاری و دوره بازاریابی میوه انبه مستلزم استفاده از فناوری های نگهداری با کیفیت است.

بیش از 30 نوع انبه که به صورت تجاری رشد می کنند، در جهان شناخته شده است. اما چند نوع مهم آن عبارتند از: آلفونسو، بانگانپالی، چائوسا، داشهری، لانگرا، توتاپوری و کسار. شرایط نگهداری و ماندگاری ممکن است بسته به نوع میوه متفاوت باشد.

انبه بر حسب رقم متفاوت است، تنها به مدت 3-4 هفته زمانی که در انباری با دمای کنترل شده در دمای 8 تا 13 درجه سانتیگراد نگهداری شود، قابل نگهداری است.

 

برداشت انبه

انبه معمولاً زمانی برداشت می شود که به حداکثر اندازه رسیده باشد و (کاملاً) شروع به رسیدن نکرده باشد. تعیین زمان بهینه برای برداشت آسان نیست، اما می توان آن را تا حدودی با شکل، رنگ پوست، رنگ گوشت و سفتی تعیین کرد(توجه: برای بسیاری از گونه های انبه رنگ پوست به رنگ داخلی و رسیدن آن ارتباطی ندارد) . انبه های نارس بهتر است در دمای اتاق نگهداری شوند و نه در یخچال. در دمای اتاق، میوه ها به رسیدن ادامه می دهند و در طی چند روز شیرین تر و نرم تر می شوند. برای تسریع فرآیند رسیدن، انبه را در یک کیسه کاغذی در دمای اتاق قرار دهید.

پیش سرد شدن انبه

با توجه به دمای بسیار بالای انبه در هنگام برداشت، انبه باید در اسرع وقت تا دمای مطلوب نگهداری پس از برداشت (با استفاده از خنک کننده جریان یا خنک کننده هیدرولیکی) خنک شود.

  1. CA) Controlled atmosphere ) کنترل اتمسفر
  2. (ULO) Ultra low oxygen storage of mangoes ذخیره اکسیژن بسیار کم انبه

انبه بسته به نوع و رسیدگی در دمای بین 8 تا 13 درجه سانتیگراد نگهداری می شود. نوع آسیایی در رطوبت نسبی بالا (90-95٪) ذخیره می شود، اما نوع هندی نمی تواند رطوبت نسبی بالا را تحمل کند. ذخیره سازی اتمسفر کنترل شده انبه با کاهش سرعت تنفس و تولید اتیلن از رسیدن آن جلوگیری می کند. بهینه برای ذخیره سازی انبه (3 – 7% O2 and 5 – 8% CO2) است. بسته به نوع و مرحله رسیدگی، انبه را می توان 3 تا 6 هفته در CA در دمای 13 درجه سانتیگراد (2 تا 4 هفته در خنک سازی معمولی) نگهداری کرد.

زنجیره سرد قطعا باید از زمان برداشت تا بازار به درستی عمل کند، زیرا انبه میوه‌ای بسیار شکننده است.

گام های مهم در مدیریت نگهداری از انبه

در اینجا برخی از مراحل مهم مربوط به نگهداری و فرآوری میوه انبه در سردخانه آورده شده است.

دما:

دما یکی از مهم‌ترین عوامل در تخریب انبه است. به همین دلیل است که شرایط در هنگام پیش سرد کردن، جابجایی و نگهداری طولانی‌مدت ماندگاری را تعیین می‌کند. به عنوان مثال نشان داده شد که رقم انبه آلفونسو در دمای (12.7-15.0°C) درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 85-89 درصد در سردخانه نگهداری می شود، حداکثر ماندگاری 24 تا 26 روز دارد.

پیش سرد کردن:

پیش سرد کردن در انبه نسبتاً جدید بوده و به ویژه برای صادرات مفید می باشد. هدف از پیش سرد کردن حذف گرمای میدان و کاهش سرعت تنفس است. به طور کلی، به کاهش اتلاف آب و کند کردن فرآیند رسیدن (تولید اتیلن) کمک می کند و ماندگاری میوه را افزایش می دهد. مشاهده شده است که پیش سرد کردن در دمای 12 و 16 درجه سانتیگراد باعث افزایش ماندگاری و بهبود کیفیت میوه های رسیده می شود.

درمان و نگهداری پس از برداشت:

تیمارهای پس از برداشت برای افزایش ماندگاری با کنترل تولید اتیلن و کاهش بروز آنتراکنوز (Colletotrichum gloeosporioides) و پوسیدگی انتهای ساقه استفاده می شود. برخی از مواد شیمیایی رایج مورد استفاده شامل 1-متیل سیکلو پروپان (1MCP) متیل جاسمونات ها، اسید اگزالیک، اسید سالیسیلیک اسیله شده و غیره هستند. لازم به ذکر است که این نگهداری ها بر خواص بیوشیمیایی میوه تأثیر زیادی دارند.

بسته بندی:

بسته بندی در زنجیره تامین میوه ها مهم است. به طور سنتی، انبه برای بازارهای داخلی در جعبه های پلاستیکی یا جعبه های چوبی بسته بندی می شود. برای جلوگیری از کبودی و آسیب دیدگی انبه باید مراقب باشید و اغلب از کاورهای توری منبسط شونده سفید رنگ، روی هر میوه انبه استفاده می شود. در حال حاضر انبه در فیلم های مختلف مخصوص سردخانه بسته‌بندی می‌شود تا با نگهداری در سردخانه ماندگاری آن‌ها افزایش یابد.

ذخیره سازی و نگهداری انبه در سردخانه

 ذخیره سازی و نگهداری انبه در سردخانه

در قسمت شمالی هند، انبه در صبح برداشت می شود و در معرض دمای بیش از 35 درجه سانتیگراد قرار می گیرد. رطوبت بالا همچنان یک چالش در افزایش ماندگاری است. علاوه بر این، انبه مستعد آسیب های دمای سرد است. در زیر دمای بحرانی، میوه های اقلیم نمی رسند و مستعد تغییر رنگ، عوامل بیماری زا و میکروب ها هستند. هنگامی که انبه ها در معرض دمای پایین قرار می گیرید، یکپارچگی غشای سلولی آنها از بین می رود و نشت یون مشاهده می شود.

با این حال، دمای پایین باعث تغییر فعالیت آنزیم های آن می شود، که در ماندگاری نقش دارد. به همین دلیل است که دمای مناسب نگهداری برای ماندگاری طولانی مدت و ارزش بازار بسیار مهم است. دمای مورد نیاز در سردخانه ها بسته به نوع انبه متفاوت است. برای مثال سردخانه داشهری 12 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 85 تا 90 درصد است. برای لانگرا 15 درجه سانتیگراد، چائوسا 10 درجه سانتیگراد و برای مالیکا و امراپالی 12 درجه سانتیگراد است.

بسیاری از کارشناسان و بخش‌های جامعه تجاری طرفدار ذخیره‌سازی سرد با اتمسفر کنترل‌شده (CA) با( ULO ) اکسیژن بسیار کم هستند. این روش ها نیازی به بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده (MAP) ندارند. همچنین ممکن است مدت زمان نگهداری را تا شش تا هفت هفته افزایش دهند. با توجه به آنچه گفته شد، نگرانی هایی در مورد ذخیره سازی CA برای انبه وجود دارد. مانند نرم شدن میوه، توسعه رنگ ضعیف و اسیدیته قابل تیتراسیون بالاتر (TA)، و کاهش عطر و طعم.

 

حمل و نقل

از آنجایی که انبه کاملاً خمیری است و به راحتی فاسد می شود، در ظروف یخچال دار با یا بدون شرایط جوی کنترل شده حمل می شود.

حمل و نگهداری بهتر انبه به معنای کیفیت بهتر است که به مشتریان راضی و سود بهتر مرتبط می گردد. بنابراین، شرایط نگهداری دمای سرد مناسب برای ماندگاری طولانی مدت و کاهش پوسیدگی پس از برداشت ضروری است. به همین دلیل است که هنگام انتخاب سردخانه برای برداشت محصول خود، حتما به دنبال تجربه، تخصص و پشتیبانی فنی قوی باشید.

حمل و نگهداری بهتر انبه

نگهداری میوه ها در سردخانه

مقالات مرتبط با نگهداری میوه ها در سردخانه

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat