برفک زدایی یا دیفراست چیست؟

برفک زدایی یا دیفراست چیست؟

برفک زدایی یا دیفراست

برفک زدایی یا دیفراست (Defrost) چیست؟

با عبور هوا از روی سطح اواپراتور بخارات موجود در هوا بر روی اواپراتور تقطیر شده و به برفک تبدیل می شود. با افزایش برفک ایجاد شده بر روی سطح اواپراتور میزان تبادل گرما بین هوا و مبرد کاهش می یابد. لذا می بایستی با استفاده از روش های مختلف نسبت به ذوب برفک اقدام نمود. به طور کلی زمان برفک زدایی یا دیفراست با میزان تجمع برفک بر روی اواپراتور و شدت انتقال حرارت برای ذوب برفک تعیین می شود. میزان تجمع برفک به نوع تاسیسات، فصل و فواصل زمانی برفک زدایی بستگی دارد.

روش های برفک زدایی اواپراتور:

روش های برفک زدایی اواپراتور به دو دسته زیر تقسیم می شوند که در زیر به تفصیل به هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

  • برفک زدایی یا دیفراست با گرمکن الکتریکی
  • برفک زدایی یا دیفراست با گاز داغ
برفک زدایی یا دیفراست با گرمکن الکتریکی
  • برفک زدایی یا دیفراست با گرمکن الکتریکی

گرمکن های الکتریکی به طور وسیعی برای برفک زدایی کویل های پره ای فن دار مورد استفاده قرار می گیرند. در روش برفک زدایی یا دیفراست با گرمکن الکتریکی هیترهایی بین کویل های اواپراتور قرار می گیرد. با اتصال جریان برق، هیترها گرم شده و برفک را ذوب نماید. مصرف این هیترها 400 وات و بیشتر می باشد. عمل تبرید دستگاه در طی مدت برفک زدایی به طورخودکار قطع می شود. پس از انجام برفک زدایی کامل، یک ترموستات دستگاه را به کار عادی برمی گرداند. این هیترها کاملا عایق بندی شده اند و در مدار آنها از یک فیوز استفاده شده است. در مدار بعضی از این هیترها یک ترموستات ایمنی نیز کار گذاشته می شود تا در صورت افزایش بیش از حد حرارت مدار برق را قطع نماید.

سیکل برفک زدایی یا دیفراست با گرمکن الکتریکی ممکن است به طور دستی یا به وسیله یک تایمر برفک گیر به طور اتوماتیک روشن و خاموش شود. برای جلوگیری از انتقال گرما به فضای سرد شونده فن های اواپراتور در زمان دیفراست خاموش خواهند بود.

برفک زدایی یا دیفراست با گاز داغ
  • برفک زدایی یا دیفراست با گاز داغ

روش های برفک زدایی یا دیفراست با گاز داغ تنوع زیادی دارند. ولی همه آنها به نحوی از گاز داغ خروجی از کمپرسور به عنوان منبع حرارت برای برفک زدایی بهره می گیرند. یکی از ساده ترین روش های برفک زدایی با گاز داغ به صورت زیر می باشد.

یک لوله میانبر مجهز به شیر برقی و شیر یک طرفه مابین خروجی کمپرسور و اواپراتور قرار می گیرد. هنگامی که شیر برقی باز می شود گاز داغ خروجی از کمپرسور میانبر می شود. پس از عبور از اواپراتور و ذوب کردن برفک های اواپراتور از شیر فشار شکن عبور کرده و پس از کاهش فشار به سمت مکش کمپرسور بر می گردد. در زمان دیفراست که در مسیر اصلی مبرد قبل از شیر انبساط یا اکسپنشن ولو قراردارد در حالت بسته می باشد.

در صورتی که در مدار سیکل تبرید دو اواپراتور نصب شده باشد، مطابق تصویر زیر عمل دیفراست در اواپراتور را می توان با باز یا بستن شیرهای مشخص شده در شکل انجام داد. برای مثال جهت دیفراست اواپراتور X می بایستی شیرهای (A-1-3-5-7 ) باز و شیرهای (B-2-4-6-8) را بست تا هم زمان با کار کمپرسور و ایجاد برودت در اواپراتور Y برفک های اواپراتور  X در اثر عبور گاز داغ ذوب شود.

دیفراست با گاز داغ در مدار دو اواپراتور

دیفراست با گاز داغ در مدار دو اواپراتور

در تصویر زیر سیکل دیگری که از گاز داغ برای دیفراست استفاده شده را نشان می دهد. برخلاف روش برفک زدایی یا دیفراست با گرمکن الکتریکی در این روش در زمان دیفراست کمپرسور به کار خود ادامه خواهد داد.

کار عادی سیکل / دیفراست اواپراتور

دیفراست اواپراتور

اواپراتورها

مقالات مرتبط با اواپراتور

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (4)

  • وکیلی پاسخ

    ممنونم ازمقالات مفید شما

    1400-09-24 در 11:45 ق.ظ
  • محمد حسینی پاسخ

    مقالاتتون عالین

    1400-10-21 در 4:14 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat