نگهداری کیوی در سردخانه

نگهداری کیوی در سردخانه

نگهداری کیوی در سردخانه

شرایط نگهداری کیوی در سردخانه

کیوی ها (Kiwi-Fruit) میوه های کوچک به اندازه تخم مرغ با پوست قهوه ای تیره و گوشت سبز روشن و آبدار هستند. میوه کیوی، همچنین به عنوان انگور فرنگی چینی (Chinese gooseberry) شناخته می شود. یکی از اعضای کوچک و در عین حال قدرتمند پادشاهی میوه است. همانطور که از نام جایگزین آن برمی آید، این میوه آبدار در واقع از خانواده بری ها می باشد! در این مقاله به شرایط نگهداری کیوی در سردخانه پرداخته می شود.

رایج ترین نوع کیوی بیضی شکل با پوستی قهوه ای و کمی تیره در قسمت بیرونی و گوشتی سبز درخشان با دانه های سیاه ریز در قسمت داخلی آن است. کیوی همچنین در انواعی وجود دارد که دارای گوشت طلایی، گوشت ارغوانی و همچنین انواع کوچک و به اندازه لقمه هستند که به نام کیوی توت شناخته می شوند. بهتر است این گیاه را در اقلیم های مرطوب و غیر مرتفع کشت نمود. میوه کیوی یا (Kiwi-Fruit) دارای ارزش غذایی فراوانی بوده و منبعی سرشار از ویتامین c می باشد.

نگهداری کیوی های رسیده

به طور عمده اغلب افراد کیوی را به صورت خام میل می کنند. زیرا پختن آن، طعم روشن و رنگ درخشان آن و همچنین ارزش غذایی آن را کاهش می دهد. کیوی را اغلب در سالادهای تازه، اسموتی های سالم میل می کنند. کیوی اندازه مناسبی برای یک میان وعده در طول روز می باشد.

مانند هر میوه دیگری، مهم است که هنگام خرید کیوی به دنبال نشانه های خاصی از کیفیت باشید. شما باید کیوی هایی را انتخاب کنید که از نظر ظاهری چاق و یکنواخت باشند. هرگونه چین و چروک یا چروک شدن پوست نشانه افزایش سن میوه و کهنگی آن است. که می تواند نشان دهنده این باشد که گوشت داخل آن شروع به از دست دادن رطوبت کرده است. علاوه بر این، پوست باید عاری از لک و همچنین کبودی یا بریدگی باشد.

نگهداری کیوی

کیوی می تواند رطوبت زیادی را در صورت نگهداری نامناسب از دست بدهد و باعث خشک شدن گوشت میوه بشود. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر پوست چروکیده شود و میوه چروکیده به نظر برسد، احتمالاً گوشت داخل آن بیشتر آب خود را از دست داده است و دیگر برای خوردن مناسب نخواهد بود. از سوی دیگر، اگر کیوی آبدارتر به نظر می رسد و در اثر کمی فشار آبمیوه آن نشت می کند؛ نشانه مطمئنی است که کیوی شما بسیار رسیده است و در حال خراب شدن میوه می باشد.

بهترین روش برای نگهداری کیوی، کاملا به میزان رسیده بودن آن بستگی دارد. به طور کلی، می‌توانید کیوی های رسیده را در یخچال و کیوی های نارس را روی پیشخوان آشپزخانه نگهداری کنید. اگر کیوی نارس را روی میز نگهداری می کنید، آن را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. بعد از چند روز کیوی شما رسیده و آماده خوردن است. کیوی هایی را که از قبل رسیده اند، دور از سایر میوه های تولید کننده اتیلن مانند سیب، آووکادو، انبه، گلابی و گوجه فرنگی در یخچال نگهداری کنید. گاز اتیلن فرآیند رسیدن را تسریع نموده و باعث فساد زودرس میوه ها می شود.

زمان برداشت کیوی

زمان برداشت کیوی

در ارتباط با برداشت کیوی ها باید این نکته مد نظر قرار گیرد که میوه ها با دست چیده شده تا از ایجاد صدمه به پوست میوه جلوگیری گردد. همچنین کیوی ها باید زمانی چیده شوند که هوا به نسبت خنک تر بوده و رطوبت و شبنم روی میوه ها نباشد. از نظر ظاهری برای نگهداری کیوی در سردخانه، باید زمانی چیده شوند که گوشت میوه (بریکس) آن کمینه 2/6 باشد. در حقیقت در این زمان میوه سفت و نرسیده است. اگر کمینه میوه کمتر از  2/6 باشد برای نگهداری در سردخانه مناسب نیست. در این صورت هنگام رسیدن، کیوی مزه و طعم مطلوب نخواهند داشت.

دمای مناسب نگهداری کیوی در سردخانه

بهترین دمای مناسب نگهداری کیوی در سردخانه 0/5 ± درجه سلسيوس توصیه می گردد. دمای پایینتر از این میزان موجب يخ زدگی احتمالی کیوی ها خواهد شد و توصیه نمی گردد. همچنین دمای بالای 0/5 درجه سانتی گراد باعث دو برابر شدن عمل تنفس و تقريبا نصف شدن دوران نگهداری کیوی ها می شود. میزان رطوبت مورد نياز برای نگهداری کیوی ها  ۹۵ – ۹۰ % سفارش می گردد.

لازم به ذکر است اندازه گاز اتيلن در هوای سالن سردخانه 10-5 ppb(1) می بایست باشد. همچنین تاكيد می گردد با توجه به حساسيت ميوه كيوی نسبت به اتيلن می بایست این نکته حائز اهمیت قرار گیرد که کیوی ها در مراحل بعد از برداشت و نگهداری در معرض اتيلن قرار نگيرد.

در این شرایط عمر نگهداری كيوی ها با شرايط بهينه نگهداری ذکر شده در حدود ۶ ماه می باشد.

شرایط نگهداری کیوی در سردخانه

نگهداری میوه ها در سردخانه

مقالات مرتبط با نگهداری میوه ها در سردخانه

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • وکیلی پاسخ

    نسبت به سایرمیوه ها بسیار مقاومتر است

    1400-11-17 در 2:24 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat