عملکرد شیر انبساط با MOP

عملکرد شیر انبساط با MOP

عملکرد شیر انبساط با MOP

عملکرد شیر انبساط با MOP

شیر انبساط با MOP یا (Maximum operating pressure) یا حداکثر فشار کارکرد نامیده می شود که برخی از تولید کنندگان آن را به عنوان Motor overload protection نامگذاری می کنند. این به معنای حفاظت از ازدیاد بار کمپرسور (موتور) می باشد. در این مقاله سعی کرده ایم درباره کاربرد و نحوه عملکرد شیر انبساط با MOP توضیحانی ارائه نماییم.

از شیر انبساط با MOP برای جلوگیری از ازدیاد بار کمپرسور یا برگشت مایع به کمپرسور استفاده می شود. به منظور محدود کردن جریان مبرد در زمان شروع کار کمپرسور (استارت) که بار سیستم کم است شیر انبساط با MOP بکار می رود.

شیر انبساط با MOP

نحوه عملکرد شیر انبساط با MOP

حباب حرارتی Thermal bulb در شیر انبساط با MOP یا Maximum operating pressure باعث می گردد تا اکسپنشن ولو در فشار بالاتری از فشار اواپراتور محدود گردد. در حقیقت حباب حرارتی از دو حجم تشکیل شده است. عبارتند از: حباب حرارتی و فضای بالای دیافراگم و مایع درون آن مخلوطی از دو جزء مبرد است. یک مبرد باعث می شود شیر انبساط مقدار سوپر هیت (گاز داغ) را در محدوده ای از دماهای اواپراتور تنظیم کند. دیگر مبرد که به صورت گاز بوده و قابل تقطیر شدن نمی باشد. در واقع بدین معنی است که در دما و فشارهای معمولی این مبرد به حالت مایع در نمی آید. خاصیت تقطیر نشدن برای تنظیم دقیق مقدار عبوری مبرد از شیر انبساط است. این باعث تنظیم مقدار سوپر هیت به اندازه مورد نیاز می شود.

در این نوع از اکسپنشن ولوها در حباب حرارتی به اندازه ای مبرد مایع ریخته شده است که بعد از یک دمای خاص تمام مایع تبخیر شده و با افزایش دمای حباب دیگر فشار داخل حباب افزایش نمی یابد. این بدین معنی است که بعد از آن دمای مشخص، دیگر شیر انبساط را باز نمی کند.

عملکرد شیر انبساط با MOP

کاربرد شیر انبساط با MOP

کاربرد این نوع اکسپنشن ولو ها در سیستم هایی است که در استارت اولیه بار زیادی روی اواپراتور وجود دارد. اگر شیر را تا انتها باز نماید، مقدار گاز زیادی به کمپرسور رسیده و به اصطلاح به کمپرسور فشار وارد می شود.

یکی دیگر از کاربردهای شیر انبساط با MOP در تونل های انجماد است. در تونل انجماد محصول با دمای بالا وارد شده و سیستم روشن می شود. اگر از شیر انبساط معمولی استفاده شود، چون بار حرارتی بالاست، شیر را تا انتها باز کرده و مبرد زیادی وارد اواپراتور می شود. از طرف دیگر چون بار حرارتی بالاست، تمام مبرد مایع در اواپراتور تبخیر شده و حجم خیلی زیادی گاز به سمت کمپرسور می رود. چون حجم گاز زیاد می باشد در شروع کار کمپرسور آمپر بالا می رود. در اصطلاح آمپر می کشد و به آن فشار زیادی وارد می شود. اگر از اکسپنشن ولو MOP دار استفاده شود در ابتدای کار شیر تا انتها باز نمی گردد. لذا گاز کمتری به کمپرسور می رسد و به کمپرسور فشار نمی آید.

لازم به یادآوری است که برای نصب شیر انبساط با MOP دمای بدنه شیر باید از دمای حباب بالاتر باشد.

شیر انبساط MOP

شرکت دانفوس یکی از شرکت های تولید کننده شیر انبساط ترموستاتیکی MOP دار می باشد که در زیر نمونه ای از شیر انبساط MOP دانفوس نمایش داده شده است

شیر های انبساط با MOP

برخی از اکسپنشن ولوهای دانفوس:

شیرآلات صنعت تبرید

مقالات مرتبط با شیرآلات

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • وکیلی پاسخ

    بهترین انتخاب در سیستمهای برودتی خصوصا دردما های پایین استفاده از این نوع اکسپن شن است .

    1400-07-12 در 2:59 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat