نگهداری انار در سردخانه

نگهداری انار در سردخانه

نگهداری انار در سردخانه

شرایط نگهداری انار در سردخانه

انار گیاهی‌ است‌ از خانواده‌ Lythraceae ‌که‌ ما از میوه‌ آن‌ استفاده می کنیم. این گیاه درختچه‌ای‌ است‌ که‌ افزون‌ بر میوه آن، گل‌، پوست‌ میوه‌، پوست‌ ریشه‌، پوست‌ ساقه‌ وحبه‌ و دانه‌ آن از زمان های بسیار دور مورد توجه انسان ها بوده است. در پزشکی‌ برای تهیه‌ دارو ها و در صنعت‌ برای‌ دباغی‌ و رنگرزی‌ نیز مورد استفاده قرار می گیرند. انار دارای انواع گوناگونی از بابت مزه‌؛ (شیرین‌، ترش‌ و ملس)‌  از بابت پوست (نازکی‌ و کلفتی‌ ) و همچنین اندازه میوه (درشتی‌ و ریزی‌ )، رنگ‌ حبه‌ ها، زودرس‌ یا دیررس‌ بودن‌ می‌باشند و در جاهای‌ مختلف‌ کشور نام‌های‌ متفاوتی دارند. برای‌ نگهداری انار در سردخانه انارهای‌ ملس‌، پوست‌ کلفت‌، سیاه‌ دانه‌ و دیررس‌ مناسب‌ تر می‌باشند.

شرایط نگهداری از انار در سردخانه

نگهداری انار در سردخانه

وقتی صحبت از انار کامل می شود، باید آنها را در مکانی خنک، خشک و با تهویه مناسب، دور از نور خورشید ([UOF]) ذخیره کنید. بهترین مکانی که تمام این الزامات را در کوتاه مدت برآورده می کند یخچال و برای نگهداری بلند مدت سردخانه می باشد.

نگهداری انار پس از برداشت باید با احتیاط در سردخانه انجام شود. زیرا میوه ها مستعد آسیب سرمازدگی (CI) هستند. دمای بهینه نگهداری توصیه شده برای انار از 1 تا 10 درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی بین 90 تا 95 درصد با طول عمر نگهداری از 2 هفته تا 5 ماه بسته به رقم متفاوت است.

در واقع انار به دمای پایین بسیار حساس بوده و دچار آسیب سرمایی می گردد. پیشنهاد می­ شود اگر زمان نگهداری میوه کمتر از ۸ هفته است در دمای ۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود. زیرا بعد از ۸ هفته در دمای ۵ درجه سانتی گراد آسیب سرمایی شروع می­ شود. اما این میوه قابلیت نگهداری کمتر از یک ماه در دمای حتی ۱ درجه بالای صفر را داشته و تاثیر منفی چندانی نمی­ گذارد. می توان گفت بهترین دمای نگهداری بسته به مدت زمان مربوطه برای نگهداری این میوه می ­باشد. برای نگهداری طولانی مدت ‌تر پیشنهاد می­ گردد دما بالاتر باشد.

کیفیت نگهداری انار شبیه سیب است. آنها باید در مکانی خنک، خشک و با تهویه خوب، دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. میوه کامل را می توان در یخچال نگهداری کرد و تا 2 ماه ماندگاری دارد.

نگهداری انار

حمل و نقل و چیدمان انارها

حمل و نقل و بارگیری انار باید به‌ آرامی‌ انجام‌ گیرد تا از آسیب‌ دیدن و ضربه‌ خوردن میوه جلوگیری‌ شود. بهتر است‌ بسته‌های‌ انار در همان‌ روز برداشت‌ به‌ سرعت به‌ سردخانه ارسال شوند. چیدمان و نگهداری انار ها در سالن‌ های سردخانه‌ باید به نحوی باشد که‌ هوای‌ سرد به‌ آسانی‌ به‌ تمام‌ میوه ها ‌برسد.

از آنجا که‌ به علت بخار شدن‌ آب‌ از پوست انار می تواند تا حدی باشد که‌ فشار بخار آن‌ با فشار بخار آب‌ موجود در بین‌ سلول های‌ پوست‌ میوه‌ برابر شود، لذا برای‌ کاهش‌ بخار شدن‌ آب میوه‌ از یک‌ سو و جلوگیری از شرایط برای رشد میکروب‌های‌ فاسد کننده‌ (کپک‌ و مخمر) می‌توان‌ از بادزن‌ هایی‌ با دور قابل‌ کنترل‌ در اواپراتورها استفاده نمود تا به‌ گردش‌ هوای ‌بهینه‌ای‌ دست‌ یافت‌. پیشنهاد می گردد جابجایی‌ هوا ۴۰ بار در ساعت‌ باشد.

 

چگونه تشخیص دهیم که انار خراب است؟

گفتن اینکه آیا انار خراب شده است یا نه ساده است و معمولاً بلافاصله متوجه می شوید که آیا انار خراب است یا نه؟ با این وجود، در اینجا لیستی از شایع ترین علائم انار خراب آورده شده است:

کپک قارچی انار
  • وزن: میوه باید نسبت به اندازه آن سنگین باشد. اگر احساس سبکی می کنید، احتمال اینکه انار از داخل خشک شده باشد وجود دارد
  • نقاط تیره یا نرم: برخی از موارد کوچک خوب هستند (به عکس من در زیر مراجعه کنید)، به خصوص اگر غلیظ یا فرو رفته نباشند. اگر چنین است، میوه را باز کنید و وضعیت را ارزیابی کنید. لکه های بزرگ فرو رفته به این معنی است که انار از درون دچار آفت و پوسیدگی شده است.
نقاط تیره روی انار

وقتی صحبت از دانه های انار و داخل میوه می شود، موارد زیر را بررسی نمایید:

  • کپک قارچی: اگر داخل آن وجود دارد، دانه ها را دور بریزید.
  • هاگ سیاه: وقتی آنها را می بینید، مشخص است که این میوه برای مصرف مناسب نیست.
  • تغییر رنگ دانه ها به قهوه ای یا سیاه رنگ: دانه های انار معمولاً قرمز یاقوتی هستند. اگر رنگ مانند عکس زیر (یا مشابه آن) تغییر کرده است، مشخص است که در شرایط مناسبی نگهداری نگردیده است. اگر فقط برخی از دانه ها قهوه ای یا سیاه شوند، از لحاظ تئوری، می توانید دانه های سالم را بخورید. مگر اینکه فقط چند عدد قهوه ای وجود داشته باشد و بقیه مشکلی نداشته باشد. در غیر این صورت میوه را دور بیندازید.
انار با دانه های قهوه ای

سه مورد بالا اغلب ظاهر نمی شود. معمولاً اگر کل میوه خوب به نظر برسد، دانه های انار داخل نیز سالم هستند.

نگهداری میوه ها در سردخانه

مقالات مرتبط با نگهداری میوه ها در سردخانه

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • وکیلی پاسخ

    کلا نگهداری میوه در سردخانه ها بحث پیچیده ای است

    1400-08-25 در 2:31 ب.ظ
    • گروه مانی برودت پاسخ

      بله، کاملا صحیح است. نگهداری صحیح میوه ها در سردخانه بسیار پیچیده و دقیق می باشد. ممنون از توجه شما

      1400-08-30 در 3:19 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat