نگهداری خرمالو در سردخانه

نگهداری خرمالو در سردخانه

نگهداری خرمالو در سردخانه

نگهداری خرمالو در سردخانه

تولید خرمالو در چین، ژاپن و کره بیش از 90 درصد از کل جهان را تشکیل می دهد. خرمالو در قرن نوزدهم میلادی به اروپا وارد شد. درختان خرمالو اصالتاً اهل چین هستند. هزاران سال است که به دلیل میوه های خوشمزه و چوب زیبا در این کشور پرورش می یابند. درخت خرمالو یک درخت تزیینی زیبا بوده که به راحتی قابل کشت است. رشد این درخت کم است و ارتفاع آن به زحمت از ۵ تا ۱۰ متر تجاوز می کند. امروزه این میوه نه تنها در کشور ژاپن کشت می شود بلکه در برزیل، ایران، اسپانیا و دیگر کشورها نیز کاشته شده و به عمل می آید. در ادامه به روش های نگهداری خرمالو در سردخانه و میزان دمای مناسب آن می پردازیم

در مورد خرمالو و نحوه نگهداری از آنها می توان گفت، درخت خرمالو مناسب آب و هوای مدیترانه ای است. تاکنون حدود ۳۰۰۰ گونه ی مختلف از این میوه شناسایی شده است. خرمالوها سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن هستند. تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن و با ارزش غذایی بالا می باشند.

خرمالو از جمله ميوه هايی است كه اگر در حالت نارس چیده شود طعمی گس دارد. اما اگر آنها را در دمای معمولی اتاق قرار دهيد، به مرور خواهند رسيد و نرم و شيرين می شوند.

نگهداری خرمالو

خرمالو و نحوه نگهداری از آن در سردخانه

مصرف جهانی و منطقه ای خرمالو هر روزه در حال افزایش است. خرمالوها اغلب در دو سررسید متفاوت در پایان مهر ماه و اوایل آبان (ماه نوامبر) قابل برداشت هستند. بهترین زمان برداشت در شرایطی است که مقدار ماده جامد درون میوه محلول ۱۳ درصد باشد و سفتی بافت ۱۵ کیلوگرم/سانتی مترمربع باشد.

بهینه دمای نگهداری خرمالو در سردخانه صفر درجه سانتی گراد می­ باشد. تنفس میوه ها الگوی اقلیم معمولی را در طول نگهداری نشان می دهد. نقطه انجماد خرمالو درحدود ۲ درجه زیر صفر بوده و بهینه رطوبت درحدود ۹۰درصد می­ باشد.

نگهداری خرمالو در سردخانه

با توجه به حساسیت بسیار زیاد خرمالو به اتیلن و تسریع در فرآیند رسیدن میوه، برای نگهداری خرمالو در سردخانه این نکته باید مد نظر قرار گیرد که تهویه سالن نگهداری خرمالو بسیار مهم است. سردخانه می بایست به نحوی باشد که مقدار باقی مانده اتیلن زیر ۱۰ پی پی ام و بهینه حالت زیر ۱ پی پی ام باشد.

نتایج مطالعات نشان می دهد که خرمالوها در دمای صفر درجه سانتی‌گراد دارای بالاترین سفتی و شاخص رنگ بهتر، بدون علائم ژله ای شدن یا قهوه‌ای شدن می باشند. همچنین میزان بروز قارچ در دمای صفر درجه سانتی گراد کمتر از خرمالوهای ذخیره شده در دمای 2 و 5 درجه سانتی گراد می باشد. جهت نگهداری خرمالو در سردخانه در شرایط اتمسفر کنترل شده باید اکسیژن در سطح ۳ الی ۵ درصد و کربن دی اکسید در سطح ۸ درصد باشد.

میزان زمان ماندگاری خرمالو ها در شرایط نگهداری اتمسفر کنترل شده در دمای منفی یک درجه سانتی گراد بدون حضور اتیلن تا ۳ ماه می ­باشد. اما در شرایط عادی خرمالوها را می توان ۱ تا ۲ ماه نگهداری کرد. نگهداری طولانی مدت در معرض اکسیژن زیر ۳ درصد باعث عدم رسیدگی میوه می­ شود. همچنین دی اکسید کربن بالای ۱۰ درصد به مدت یک ماه باعث بد طعمی خرمالو می­ شود.

نگهداری میوه ها در سردخانه

مقالات مرتبط با نگهداری میوه ها در سردخانه

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat