عملکرد اویل پرشر یا کنترل فشار روغن کمپرسور

عملکرد اویل پرشر یا کنترل فشار روغن کمپرسور

اویل پرشر یا کنترل فشار روغن کمپرسور چیست

عملکرد اویل پرشر یا کنترل فشار روغن کمپرسور

اویل پرشر یا همان کنترل فشار روغن یک قطعه مکانیکی در سیکل تبرید است که به وسیله آن از کمپرسور در برابر کمبود روغن محافظت می شود. اویل پرشر در اثر اختلاف فشار مکش (کارتر) و فشار روغن عمل می کند. توجه به این نکته ضروری است که فشار مکش حتما از داخل کارتر می بایست گرفته شود تا در زمان گرفتگی فیلتر مکش کمپرسور و روغن، این کنترل عمل کند. این مقاله به عملکرد اویل پرشر می پردازد.

اویل پرشر یا کنترل فشار روغن به طور معمول در کمپرسور هایی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای پمپ روغن مجزا بوده که با میل لنگ کمپرسور کوبل می‌شوند. روغن کاری موجب کارکرد صحیح و بلند مدت اجزای داخلی کمپرسور می شود.

اویل پرشر

نحوه عملکرد اویل پرشر

نحوه عملکرد اویل پرشر یا کنترل فشار روغن به این صورت است که، این قطعه دارای دو لوله موئین است. یکی از این لوله موئین ها به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل می‌شود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل psi 10 فشار باشد. در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع می‌دهد. اویل پرشر ها دارای یک تاخیر زمانی هستند. در برخی از مدل ها این زمان ثابت می باشد و قابل تغییر نیست. ولی در بعضی دیگر این زمان قابل تنظیم (30s – 60s – 90s – 120s) می باشد.

این قطعه زمانی که اختلاف فشار بین خروجی پمپ روغن و محافظه کارتر میل لنگ کم باشد به مدار کنترل فرمان قطع و کمپرسور را خاموش می نماید. این تاخیر برای این است که حتی در شرایط نرمال کاری، مقدار گاز مبرد به ورود پمپ روغن رفته و باعث کاهش فشار روغن می شود. بعد از تاخیر زمانی معمولا این گاز از کارتر خارج شده و فشار روغن به حد نرمال می رسد.

اگر در کارتر کمپرسور مبرد مایع به حد زیادی وجود داشته باشد، بعد از تاخیر زمانی نیز فشار روغن کاهش می یابد و کنترل روغن کمپرسور را خاموش می کند.

در کمپرسورهای تک مرحله فشار گاز مبرد در کارتر برابر با فشار مکش است. اگر این دو فشار اختلافی بیش از psi 4 داشته باشند به معنی این می باشد که برای فشار روغن اتفاقی رخ داده است. بطور مثال: گرفتگی فیلتر روغن

برای اویل پرشر یا کنترل کننده فشار روغن باید کنترل فشار پایین (LP) را از داخل کارتر انشعاب گرفت. زیرا که وقتی مشکلی برای روغن ایجاد می شود کنترل کننده عمل کند.

نحوه عملکرد اویل پرشر

عملکرد اویل پرشر دانفوس MP55

اویل پرشرهای دانفوس مدل MP 54 و MP 55 را می توان از پرکاربردترین کنترل کننده های روغن در صنعت تبرید دانست. لازم به یادآوری است که اویل پرشر دانفوس مدل MP 54 دارای تنظیم فشار دیفرانسیل ثابت است. این اویل پرشر دارای یک رله زمان حرارتی با تنظیم زمان انتشار ثابت نیز است. همچنین اویل پرشر دانفوس MP55 دارای فشار دیفرانسیل قابل تنظیم با رله زمان حرارتی می باشد.

عملکرد اویل پرشر دانفوس MP55

اویل پرشر موجود:

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • وکیلی پاسخ

    قطعه بسیار حساسی است در سیکل برودت و دارای کارایی بالا

    1400-08-12 در 10:51 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat