تفاوت کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک

تفاوت کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک

تفاوت کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک

تفاوت کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک

کمپرسورهای صنعتی در بازار برای کاربردهای مختلف با اشکال، عملکردها و ویژگی های مختلفی وجود دارد. یکی از راه هایی که کمپرسورهای صنعتی در آن تفاوت دارند به اصل عملکرد آنها مربوط می شود. در این مورد، آنها را می توان به پنج نوع تقسیم کرد:

کمپرسور قطعه ای مکانیکی است که فشار گاز مبرد را با کاهش حجم آن افزایش می دهد. کمپرسورها شبیه پمپ ها هستند. هر دو فشار روی سیال را افزایش می دهند. هر دو می توانند سیال را از طریق لوله انتقال دهند. از آنجایی که گازها قابل تراکم هستند، کمپرسور حجم گاز را نیز کاهش می دهد. مایعات نسبتاً تراکم ناپذیر هستند. در حالی که برخی از آنها را می توان فشرده کرد، عملکرد اصلی یک پمپ، فشار دادن و انتقال مایعات است.

کمپرسورهای تبرید

کمپرسورهای تبرید باید نشتی نزدیک به صفر داشته باشند تا بتوانند سال ها بدون سرویس شدن کار کنند و گاز مبرد سیستم از بین نرود. این امر مستلزم استفاده از آب بندهای بسیار موثر و یا حتی حذف تمام مهر و موم ها و دهانه ها برای تشکیل یک سیستم هرمتیک است. کمپرسورهای تبرید اغلب به عنوان هرمتیک (hermetic)، باز (open) یا سمی هرمتیک/ نیمه هرمتیک (semi-hermetic) توصیف می‌شوند تا چگونگی محصور شدن کمپرسور و نحوه قرارگیری درایو موتور در رابطه با گاز مبرد یا بخار فشرده شده را توضیح دهند. برخی از کمپرسورهای خارج از خدمات تبرید نیز ممکن است تا حدی به طور معمول در هنگام کار با گازهای سمی، آلاینده های گران قیمت به صورت هرمتیک مهر و موم شوند، که بیشتر کاربردهای غیر تبرید در صنعت پتروشیمی دارند.

تفاوت کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک

در کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک، کمپرسور و موتور محرک کمپرسور یکپارچه هستند و در داخل پوشش گاز تحت فشار سیستم کار می کنند. موتور طوری طراحی شده است که در گاز مبرد فشرده شده کار کند و توسط آن خنک شود. کمپرسورهای باز دارای یک موتور خارجی هستند که شفتی را هدایت می کند که از بدنه کمپرسور عبور می کند و برای حفظ فشار داخلی به مهر و موم های چرخشی در اطراف شفت متکی است.

تفاوت کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک در این است که کمپرسور هرمتیک از یک پوشش فولادی جوش داده شده یک تکه استفاده می کند که برای تعمیر باز نمی شود. اگر کمپرسور هرمتیک خراب شود، به سادگی باید با یک کمپرسور جدید جایگزین شود. درحالیکه  یک کمپرسور سمی هرمتیک از یک پوسته فلزی ریخته گری بزرگ با روکش های واشر با پیچ استفاده می کند که می تواند برای جایگزینی اجزای موتور و کمپرسور باز شود.

مزیت کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک

مزیت کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک

مزیت کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک این است که هیچ مسیری برای نشت گاز از سیستم وجود ندارد. مزیت اصلی کمپرسورهای باز این است که می توان آنها را توسط هر منبع نیروی محرکه ای به حرکت درآورد. این امکان انتخاب مناسب ترین کمپرسور برای کاربرد های لازم را فراهم می کند. (یا حتی منابع انرژی غیر الکتریکی مانند موتور احتراق داخلی یا توربین بخار). همچنین موتور یک کمپرسور باز را می توان بدون باز کردن هیچ بخشی از سیستم مبرد سرویس کرد.

کمپرسورهای باز به روغن های روان کننده در سیستم برای پاشیدن روی اجزای پمپ و آب بندی ها متکی هستند. اگر مرتباً به اندازه کافی کار نکنند، روغن های روان کننده روی آب بند ها به آرامی تبخیر می شود و سپس آب بندی ها شروع به نشت می کنند تا زمانی که سیستم دیگر عملکردی نداشته باشد و باید دوباره شارژ شود. در مقایسه، یک سیستم هرمتیک یا نیمه هرمتیک می‌تواند سال‌ها بدون استفاده بماند، و معمولاً می‌تواند در هر زمانی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری یا کاهش فشار سیستم، دوباره راه‌اندازی شود. حتی درزگیرهایی که به خوبی روغن کاری شده اند نیز در طول زمان مقدار کمی گاز نشت می کنند، به خصوص اگر گازهای تبرید در روغن روان کننده محلول باشند، اما اگر مهر و موم کمپرسورها به خوبی ایجاد شده و نگهداری شوند، این تلفات بسیار کم است

معایب کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک

از معایب کمپرسور هرمتیک می توان به این نکته اشار نمود که درایو موتور قابل تعمیر یا نگهداری نیست و در صورت خرابی موتور باید کل کمپرسور تعویض شود. یک عیب دیگر این است که سیم‌پیچ‌های سوخته می‌توانند کل سیستم‌ها را آلوده کنند. در نتیجه نیاز به پمپاژ کامل سیستم و تعویض گاز مبرد دارند. این امر می‌تواند در کمپرسورهای سمی هرمتیک که موتور در مبرد کار می‌کند نیز اتفاق بیفتد. به طور معمول، کمپرسورهای هرمتیک در کالاهای مصرفی ارزان قیمتی که در کارخانه مونتاژ می شوند استفاده می شود. جایی که هزینه تعمیر و کار در مقایسه با ارزش دستگاه بالا است و صرفاً خرید یک دستگاه یا کمپرسور جدید مقرون به صرفه تر است.

کمپرسورهای سمی هرمتیک در سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع سایز متوسط ​​تا بزرگ استفاده می‌شوند. جایی که تعمیر و یا نوسازی کمپرسور نسبت به قیمت کمپرسور جدید ارزان‌تر است. ساخت کمپرسور هرمتیک ساده تر و ارزان تر از کمپرسور نیمه هرمتیک یا باز است.

کمپرسورهای سیستم های تبرید

مقالات مرتبط با کمپرسور

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat