کندانسور تبخیری چیست؟

کندانسور تبخیری چیست؟

کندانسور تبخیری چیست

کندانسور تبخیری چیست؟

کندانسور تبخیری تلفیقی از کندانسور هوایی، کندانسور آبی و برج خنک کن می باشد.

 

نحوه عملکرد کندانسور تبخیری

نحوه عملکرد کندانسور تبخیری طی ۴ مرحله به شرح زیر می باشد:

١- بخار متراکم و داغ ماده سرمازا از کمپرسور وارد کویل داخل کندانسور تبخیری شده و گرمای آن به آبی که بر روی کویل پاشیده می شود انتقال می یابد. در این حالت کویل دائما با پاشش آب خیس نگه داشته میشود.

۲- بخشی از آب با گرمای ماده سرمازا تبخیر می شود. گرمای نهان تبخیر بسیار بالای آب اثر سرمایشی و تقطير مناسبی ایجاد می کند. بخش کوچکی از آب بخار شده را سرد و مایع می کند.

۳- آب تبخیر نشده با جذب گرما از ماده سرمازا گرم می شود و بنابراین اگر مطابق مرحله بعدی خنک نمی شد از لحاظ ایجاد سرمایش بیشتر دیگر قابل استفاده نبود.

۴- هوا از لابه لای ذرات آب در حال ریزش از شیپوره پاشش آب عبور می کند و با تبخیر بخشی از آب سرمایش مناسبی ایجاد می کند در صورتی که بادزن و شیپوره های پاشش آب خوب کار کنند آب در مقایسه با دمای مرطوب هوای خروجی چند درجه خنک تر می شود.

عملکرد کندانسور تبخیری

در حدود ۵٪ آب در گردش تبخیر می شود. این کمبود به وسیله یک شیر شناور تأمین و وارد مخزن می شود. تبخیر بخشی از آب، غلظت نمک را در آب باقیمانده بالا می برد و بنابراین تصفیه و نمک زدایی آب ضروری است. اگر سر ریز کوچک و با ریزش مدوام تعبیه شود، غلظت نمک در آب مخزن بالا نخواهد رفت.

کندانسور تبخیری به صورت واحدهای تکی برای ظرفیت های تا ۱۰۰ تن سردسازی ساخته می شود و اگر ظرفیت بالاتری مورد نیاز باشد از چند واحد استفاده می شود. اما این نوع کندانسور را بیشتر برای واحدهای ۱۰ تا ۵۰ تن بکار می برند.

استفاده از این نوع کندانسور در مواردی ضرورت پیدا می کند که آب کمیاب یا گرانقیمت باشد، دفع آب زاید مشکل ایجاد کند یا استفاده از برج خنک کن عملی نباشد. کندانسور تبخیری فضای اندکی اشغال می کنند. زیرا کندانسور ماده سرمازا و تجهیزات خنک کننده آب با هم تلفیق شده و در یک محفظه جای گرفته اند.

اجزای کندانسور تبخیری

اجزا یک کندانسور تبخیری عبارتند از:

  • شماره ۱ و ۲: محل ورود و خروج آب خنک شونده،
  • شماره ۳: محل جمع شدن آب در کف کندانسور،
  • شماره ۴: افشانک های پاشش آب از بالای کندانسور
  • شماره ۵: فن کندانسور

کندانسور

مقالات مرتبط با کندانسور

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat