کندانسور هوایی چیست؟

کندانسور هوایی چیست؟

کندانسور هوایی

کندانسور هوایی (خنک شونده با هوا)

در سال های اخیر استفاده از کندانسور هوایی (air-cooled) در سیستم های تهویه مطبوع متوسط و کوچک به شدت افزایش یافته است. مهمترین دلیل این استقبال احتمالا این است که این نوع کندانسورها به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارند.

این عامل معمولا عوامل دیگری مانند هزینه برق مصرفی، دوام و عمر کمپرسور و بازده سیستم را دست کم در نظر بسیاری از صاحب خانه ها و خریداران سیستم تهویه مطبوع کوچک تحت الشعاع قرار می دهد. بیشتر واحدهایی که توان آنها از 10hp کمتر است با هوا خنک می شوند. در واحدهایی تا 20hp استفاده از دستگاه های خنک شونده با هوا معمول است. در واحدهای خیلی بزرگ مجهز به کندانسورهای خنک شونده با هوا را برای آب و هوای بیابانی بکار برده اند.

کندانسور هوایی چیست؟

کندانسورهای هوایی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کندانسور هوایی با جریان طبیعی
  • کندانسور هوایی با جریان اجباری

کندانسور هوایی با جریان طبیعی

کندانسورهای هوایی با جریان طبیعی در دو نوع صفحه و لوله و یا میله ساخته می شوند. کندانسور میله و لوله از یک لوله مارپیچ یا فولادی ساخته می شود.  بر روی آن تعداد زیادی میله جوش داده شده است تا باعث افزایش میزان انتقال گرما از کندانسور شود.

کندانسور هوایی با جریان اجباری

در کندانسورهای هوایی با جریان هوای اجباری لوله های مسی از بین تعداد زیادی پره آلومینیومی عبور می کند تا سطح تبادل گرما را به مقدار قابل توجه ای افزایش دهد. همچنین از یک یا چند فن برای گردش درآوردن هوا استفاده می شود.

کندانسور هوایی با جریان طبیعی

کندانسورهای هوایی (air cooled) معمولا برای کار با دمای تقطیر حدود 17 تا 22 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای محیط طراحی شده است.

یکی از معایب عمده دستگاه های خنک شونده با هوا همین است. زیرا در آب و هوای گرم که دمای محیط بعد از ظهرها به 43 درجه سانتی گراد نیز می رسد، دمای تقطیر ممکن است 66 درجه سانتیگراد باشد که مطابق با فشار  249PSI برای R-12 و یا فشار 369PSI مربوط به R-22 است. توان الکتریکی مورد نیاز برای تامین این چنین فشارهایی بسیار بالا می باشد. در چنین شرایطی دمای آب احتمالا از 24 درجه سانتی گراد بالاتر نمی رود. دمای تقطیر کندانسور آبی با فشار تقطیر حدود 130PSI برای R-12 یا با فشار تقطیر حدود 210PSI برای R22 در حدود 38 درجه سانتی گراد است.

مزایای کندانسور آبی (water cooled) در اینجا کاملا روشن می شود که عبارتند از مصرف برق کمتر و دوام و عمر بیشتر کمپرسور است.

کندانسور هوایی با جریان اجباری

کندانسور

مقالات مرتبط با کندانسور

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (6)

  • محمد حسینی پاسخ

    مقالاتتون عالیه ممنون

    1400-10-21 در 4:08 ب.ظ
  • ستاره ملکی پاسخ

    از مقاله پر محتوی شما لذت بردم

    1400-10-21 در 4:09 ب.ظ
  • احمدی پاسخ

    بسیار عالی …مختصر و مفید …. با تشکر از تهیه کننده مقاله

    1400-11-09 در 4:59 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارتباط با واحد فروش

هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ می دهیم.

  • پشتیبان
    پشتیبان
    در دسترس از08:30 تا 16:30
    PhoneWhatsApp

Powered by TWChat